Waarom schrijven zo belangrijk is voor mij, en misschien ook wel voor jou.

Waarom schrijven zo belangrijk is voor mij, en misschien ook wel voor jou.

Wat mij het meeste brengt is dat ik met mijn geschreven woorden anderen iets kan geven. Een flits van herkenning, berusting of troost. Het verdichten van wat in mij leeft, het rondschrijven van persoonlijke ontwikkeling of van observaties die ik interpreteer en dat dan mooi vormgeven, daar ligt mijn passie en mijn innerlijke drijfveer.

Lesgeven in schrijven doe ik vooral om de geest van de medemens te openen voor de rijke binnenwereld. De bron waar alles is zoals het moet zijn. Ik wil deuren openen bij mijzelf, maar ook bij anderen om de weg te wijzen naar deze veilige thuisbasis. Een plek die in ieder mens aanwezig is, van jong tot oud, een plek waar alles goed is. Waar je thuis mag komen bij jezelf. Deze innerlijke vrede kun je bereiken door te schrijven. Schrijven helpt om te ordenen, om het pad te banen naar wat er echt toe doet. Door te schrijven kun je los komen van de verwachtingen van anderen. Jij bepaalt wat je schrijft, papier oordeelt niet en is heel geduldig. En als woorden gaan stromen kan dit oneindig doorgaan. Net zolang tot je voelt dat je bent waar je wilt zijn. Bij dat ene inzicht waardoor helder wordt waar je mee worstelde. Het ontrafelen van die gordiaanse knoop die al tijden onder je middenrif drukt. De opluchting en verlichting die dit met zich meebrengt is ongekend groot. Door te schrijven kun je jezelf volledig laten zien, zonder enige beperking van wat dan ook. Je mag namelijk alles schrijven, je doet er niemand kwaad mee. En als je dan eens een vreselijk epistel schrijft waarbij de stoom uit je oren komt, kun je het daarna lekker verbranden. Ook dan ben jij het kwijt en doe je niemand kwaad. Schrijven werkt helend. Het lijmt alles wat stuk is aan elkaar, legt de puzzel zodat duidelijk wordt wat de bedoeling voor jou is.

En als je in de fase komt van heelheid, rust en overgave neemt het schrijven je verder mee op reis. Het opent deuren tot creatie. Het laat je scheppen, boetseren en spelen. Het laat je ervaren dat er ook in jou een heel bijzonder en uniek creƫrend wezen schuilt. Dat jij er toe doet omdat jij jouw stukje aan de wereld bijdraagt in welke vorm dan ook. Zo begeleidt het schrijven je op weg naar innerlijke vervulling en tevredenheid.

Daarom is schrijven zo belangrijk voor mij. Ik schrijf om mijn wereld vorm te geven en door te kunnen geven. Dat doe ik door dit soort teksten en gedichten, waar ik de woorden de waarde kan geven die ze verdienen. Ook bij het lesgeven handel ik vanuit deze intentie als ik schrijvers aan de hand neem om ze te begeleiden door die deur naar binnen met de pen en papier als uitrusting.

Wil jij weten wat het schrijven jou kan brengen? Je bent van harte welkom aan mijn schrijftafel. 

Terug naar www.schrijfcreaties.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog